het Andalusie reisverslag van Femmie & Tineke

Madrid & Granada ( part 1 )
MADRID
1 april, geen grap Femmie op weg naar Madrid, jawel! Na heel wat nachtelijke skypesessies, mails en (paniek) smsjes, was het dan eindelijk zover, Spain trip 2012 kon beginnen. Geheel timemanagement, stond ik 3 uur te vroeg op Rotterdam Airport. Heelhuids door de douane gekomen en de tax free shopping overleefd, klaar om 'alleen' de lucht in te gaan etc. Om nutteloze details en schoolkrantjournalistiek te vermijden, switchen we direct door naar de bestemming: Madrid. Tja Madrid, kan ik kort over zijn: schijnt een mooie stad te zijn. Voor ons slechts de opstartplek van onze trip. We moesten verder, Granada stond sowieso op ons te wachten. De bus stond iets minder op ons te wachten, volgeboekt. Rond half 4 konden we dan ein-de-lijk de bus pakken. 5 uur en heel wat chips, cola lights, Cosmopolitans en Viva's verder, waren we aangekomen in Granada.
GRANADA
Reismanager Tineke had het hostel geboekt, kwestie van de stadsbus pakken en dan waren we er, peace of cake. Totdat we een telefoontje kregen van het hostel dat er 'demonstrations' aan de gang waren. Wat voor ons inhield dat we het hostel niet per bus konden bereiken. Tineke en ik, nuchter als wij zijn, zagen gigantische agressieve tafarelen voor ons, schreeuwende mensen, volle straten en de Spaanse ME vertegenwoordigt.. No way dat wij onze way daar konden vinden, lopende met onze koffertjes. Na wat geneuzel en mogelijke worstscenario's, bundelenden wij onze hulpbehoevende karakters en belden wij het hostel. Uiteindelijk kwam een medewerker van het hostel ons ophalen met de auto bij het busstation. Toen we uitstapten op de berg, was het meteen duidelijk: het hostel bevond zich op een toplocatie. We hadden uitzicht over heel Granada. Een doolhof van straatjes en lichtjes.
Uiteindelijk zijn we van 2 april t/m 6 april gebleven in Granada. Kort maar krachtig Granada: heerlijke tapas,uitstekende sangria, de mooiste kathedraal ooit gezien, sfeervolle arabische wijk en winkels en een gigantische bustour door heel Granada. Over de demonstraties waar we zo bang voor waren kan ik kort zijn: niets van gemerkt. Ondanks alle praal, pracht en plezier konden wij Hollanders, de wintertemperatuur in Granada uiteraard niet verdragen. De hele meegenomen garderobe was er op afgestemd, bovendien had ik voor een fortuin zonnebrandcreme (spf 50) ingeslagen. Het werd tijd om naar een warm gebied af te reizen. Het zuid-westen van Spanje: Cadiz.
Cadiz & Sevilla ( part 2 )
CADIZ
De vijf uur durende busreis verliep vrij snel, te meer omdat we voorzien waren van Ipad en daar films op konden kijken. Onze slaapplek: hostel Carasol, een kleurrijk hippiehostel midden in het centrum. Een gezellig hostel waar elke avond activiteiten werden georganiseerd en waarbij we de dag begonnen met een gezamelijk pancake ontbijt.
'demonstraties'
De eerste avond in Cadiz aten we tapas op het terras onder het genot van (hoe kan het ook anders) sangria. Even verderop waren er ''demonstraties'' aan de gang. Een gigantische opkomst: welgeteld 6 mensen. Deze protesteerden voor hogere lonen. Het geheel had iets lachwekkends, ook het tapaspersoneel keek lachend toe.
Prosecco & strand
Wat doe je als het in Cadiz overdag 25 graden is, je al de hele dag naar het strand bent geweest en het nog geen etenstijd is. Juist, dan ga je nog wat drinken. Op een bankje, aan de boulevard. Met voorbijgangers die een kritische blik op onze 'champi' schonken.
Uitgaan
Bij een weekend in Cadiz hoort natuurlijk ook een avondje uitgaan. We hadden al een soort van pre-party in ons hostel. Na de nodige wijn in de hangmat besloten we dat het tijd was om het uitgaansleven van Cadiz te verkennen. Na wat omwegen kwamen we in de uitgaansstraat van Cadiz terecht. Daar waar het moest gaan plaatsvinden. Wij waren er, maar waar was de rest?! Daar kwamen we vrij snel achter. Ergens boven de discotheken was een groot dak waar mensen om 3 uur 's nachts in groepjes nog pre-party's hielden. Wij hadden genoeg van de pre-party's, we wilden uitgaan! Toen het om half 5 eindelijk vol begon te stromen, waren wij er eigenlijk al een beetje klaar mee. Dus na onze laatste stop: een homobar, gingen we er vandoor. Hasta la vista, op naar 1e paasdag!
Processies
Even wat -in de stijl van- wikipedia informatie: In het zuiden van Spanje vinden tijdens pasen processies plaats. Dat is een katholieke optocht waarbij grote beelden (bijbelse iconen) worden rondgedragen. Ze beelden het paasverhaal uit, met als ''hoogtepunt'' de kruiziging van jezus. Er lopen ook zogenaamde boetelingen in mee, die kleding dragen met puntvormige maskers ( zie foto's ). De processies waren indrukwekkend om te zien, maar we vonden drie dagen lang wel een beetje te veel van het goede. Zeker toen we om 10 uur 's ochtends wakker werden van de katholieke optocht. 2e paasdag hielden de processies op, dat was ook de dag dat onze trip verder ging. Het werd tijd om af te reizen naar het zonnige Sevilla.
SEVILLA
Hostel switch
In Sevilla hebben we in drie verschillende hostels geslapen. Het eerste hostel was ronduit bagger met afstandelijke mensen en kille kamers. Hostel 2 was wel beter, maar redelijk duur. Hostel 3 was een topper. Een goedkoop backpackershostel in het centrum met een groot dakterras met daarop een zwembad en een mooi uitzicht. We boekten steeds een nacht bij omdat we niet weg wilden.
Uitgaan
Omdat we allebei niet zo goed zijn in de weg vinden in een grote stad als Sevilla besloten we dat we mee moesten gaan met de toeristische pubtour. De eerste bar: een flamencobar met mannelijke flamencodansers. Mooi om te zien! Met dank aan de pubtour wisten we waar we moesten zijn en konden onze eigen gang gaan samen met onze Duitse gay friend. We vonden een bar met de verrassende combinatie bier+tequila voor 1,50. Veel te goedkoop natuurlijk dus die kater de volgende dag was onvermijdelijk.
Plaza Espana
Hier hadden we afgesproken met Joanna (een bekende uit Salamanca) en een vriend van haar uit Barcelona. Na een uurtje bijpraten moesten ze weer terug naar hun couchsurfadres en zijn Femmie en ik nog een tijdje op dit prachtige plein gebleven. Op dit plein vind je kleurrijke porseleinen mozaiek bankjes, waarop alle 48 provincies van Spanje zijn uitgebeeld.
Alcazar
We gingen ook naar het Alcazar, een gebied met koninklijke paleizen en tuinen in verschillende kunststijlen. In die tuinen zie je onder andere sinaasappelbomen, heggen, veel wandelpaden, paviljoenen en vijvertjes. Echt heel mooi om te zien, en wat mij betreft ook wel het mooiste wat Sevilla te bieden heeft.
SALAMANCA
Een week in Sevilla ging veel te snel. Als we meer geld zouden hebben en als ik niet weer naar school hoefde, waren we daar zeker langer gebleven. Morgen gaat Femmie weer naar Nederland na een relaxt weekje in Salamanca. Het was in Salamanca een slechte week qua weer, met slechts een paar zonmomenten. Die hebben we dan ook optimaal benut door dan lekker bij kathedraal/plaza mayor of op het balkon te zitten. Verder vooral veel uitrusten (slapen!) van de reis en films gekeken.

Sandra

Aaaah mooi daar zeg!!

mischa

Wat een super verhaal weer om te lezen!! Klinkt als een heerlijke reis meiden, heb heel veel zin om te komen! Xxx

Ingrid

Eindelijk! Daar was jullie verhaal al, Wat klinkt dat goed! En prachtige foto's! Wat leuk dat jullie zoveel bezocht hebben ik een toch best korte tijd!
Kijk er naar uit dat je straks weer in Nederland bent! :)

Annarenske

Leuk een verhaaltje :) Wat hebben jullie veel gezien zeg. Mooie foto's kunnen wij ook even een beetje meegenieten ;)

Sietske

Wat een prachtige foto's Wat is het daar mooi!

Zo te lezen hebben jullie het naar je zin gehad!

dikke kus van mem