dos meses

Wow. Ik zit hier al twee maanden! Salamanca bevalt nog steeds erg goed. Wel kijk ik er naar uit om meer van Spanje te zien. Over 3,5 week komt Femmie hier en dan gaan we naar het zuiden van Spanje!

Na vele, mooie lentedagen van gemiddeld 18 graden is het sinds een paar dagen weer wat frisser, rond de 12 graden. Maar heb geen medelijden met me, dit weekend gaan we weer richting de 20 graden.. ;-)

Ibiza

Het woord Ibiza zijn jullie al meerdere keren in mijn vorige blogs tegengekomen. Nu heb ik meer duidelijkheid! De afgelopen tijd hield ik de facebookpagina van Erasmus Salamanca angstvallig in de gaten. Wachtend op nieuws. Tot op een zaterdagavond, anderhalve week geleden. Eindelijk bericht. We konden ons inschrijven! Afgelopen zondag ontving ik deze mail: Hemos recibido vuestra inscripción para el viaje a Ibiza, este mail es para comunicaros que tenéis plaza!!! Oftewel de inschrijving was ontvangen en ik kon mee! Op koninginnedag (best gek) is het dan zover. Samen met 3000 studenten uit heel Spanje naar Ibiza! Heel veel zin in!

Diploma

Vorige week dinsdag had ik voor de tweede keer een Spaanse toets. Echter, nu had ik er een stuk minder vertrouwen in dan de vorige keer. Gewapend met een stapel stencils ben ik die dag daarvoor nog even goed gaan leren (in het zonnetje, dat dan weer wel). Na afloop had ik er geen onwijs goed gevoel over. Er waren een paar oefeningen waar ik hopeloos in de knoop kwam met de verschillende verleden tijden. Maar mijn zorgen waren voor niets, want ik had een 8! (eveneens op het onderdeel spreekvaardigheid). Volgens mij geven ze hier in Spanje wel iets té snel een hoog cijfer, aangezien een paar klasgenoten zelfs een 9,5 hadden :O maar wat maakt het uit, die 8 staat mooi op mijn diploma genoteerd! Nu heb ik na twee maanden al 12 credits in de pocket!

Facultad Comunicación

De lessen op de faculteit skip ik liever. Alhoewel het niveau niet moeilijk is, is het Spaans dat wel voor mij. De leraren praten niet extreem onduidelijk of snel (al heb ik een leraar die én zacht én binnensmonds praat), maar als ik net een zin heb omgezet naar het Nederlands, heb ik die zinnen die daarop volgen al niet meer kunnen verstaan... Het is ook echt moeilijk twee uur lang gefocust te blijven tijdens zo'n les. Mijn niveau zou gewoon veel hoger moeten zijn, wil ik de lessen goed kunnen volgen. Wat ook niet echt helpt is dat er bijna alleen maar Spaanse studenten in de klassen zitten (op mijn medestudenten van journalistiek in Zwolle na). Op de een of andere manier zitten er op mijn faculteit weinig Erasmusstudenten. Een lichtpuntje: ik heb het vak Narrativa cinematográfica y televisiva en dat lijkt heel erg op Narratie, het vak wat ik tijdens de minor verhalen volgde. Ook hier analyseren we films door scenes uit films te bekijken. En voor volgende week moeten we ‘Thelma en Louise' kijken, die we dan waarschijnlijk gaan analyseren. Dat heb ik een paar maanden geleden ook gedaan in Zwolle, dus daar zullen vast wel herkenningspunten in zitten:-)

‘vrij zwemmen'

Verder gaat het hier wel zijn gangetje. Maar ik voel(de) me af en toe wel een beetje lui, dus heb ik besloten te gaan sporten. Nu heb ik een zwembad in de buurt ontdekt waar ik nu twee keer in de week een uur baantjes wil gaan trekken. Vandaag voor het eerst geweest. Ik geef de voorkeur aan Nederlandse zwembaden, want dit zwembad was wel een beetje raar. Eerst wilde ik lekker een duik nemen, toen de badmeester mij tegenhield. Of ik even een badmuts wilde opzetten. Uh oke, prima. Verder waren de banen verdeeld, en waren er drie banen voor ‘vrij' zwemmen. Nu doe ik vrij even tussen aanhalingstekens want die mensen die daar zwommen... In Nederland zwem ik tussen de oudjes die rustig de schoolslag doen. Hier zwem ik tussen fanatiekelingen bij wie de schoolslag niet in het woordenboek voorkomt. Ik voelde me een beetje een butje tussen deze fanatieke lui die allemaal zwommen alsof hun leven ervan hing. Af en toe voelde ik me een beetje opgejaagd en voelde ik de druk om sneller te zwemmen. Maar dat is onzin want het is niet voor niets een ‘vrij zwemmen' baan. Maar dit alles weerhoud me er niet van om te blijven zwemmen, want het is te relaxt en het voelt niet eens als een echte sport. Vrijdag ga ik gewoon weer!

Muy loca

Af en toe heb ik hier een uitje. Zo ben ik anderhalve week geleden met twee Nederlandse huisgenoten naar "La fiesta derecho" geweest. Een feest voor de rechtenfaculteit, maar iedereen was welkom. De bus bracht ons 20 km verderop, naar een dorp genaamd Pelabravo. We kwamen aan in een super verlaten dorp en dachten écht: "waarom hier". Later begrepen we het. De ruimte en de omgeving vormden een ideale locatie voor een feestje. De hele dag genoten we van de zon en onbeperkt sangria en bier. Ook waren er capeas. Een lichtere vorm van stierengevechten, die vaak georganiseerd worden tijdens zulke dorpsfeesten. De stieren (meestal jonger dan gewone stieren) worden hier echter niet gemarteld en gedood. Hier kan je als je wil gewoon het veld in stappen en de stiertjes op je af laten komen en proberen te ontwijken. Heel veel gekken deden dat dan ook. Leuk om een keer meegemaakt te hebben, maar de ‘echte' stierengevechten hoef ik niet te zien.

Dit weekend was er "evento nacional" en kwamen er heel veel studenten uit heel Spanje naar Salamanca om te feesten. Zaterdags werd er een gala georganiseerd. Ik had natuurlijk geen galajurk mee, dus heb ik een gewoon jurkje uit de kast getrokken. Ook hier kon je voor een bepaald bedrag onbeperkt eten en drinken. Jammer dat dat na anderhalf uur al niet meer mogelijk was. Nu ben ik wat zuiniger aan het doen met eten, uitgaan en kleren, maar misschien dat ik nog wel een tripje ga doen deze maand. Maar ja, die Ibiza-trip kost ook veel geld en in april staat er een reis op de planning. Het worden dure maanden, april en mei, maar ook de leukste denk ik!

Hasta luego!

Reacties

Reacties

Sietske

Hoi Tineke,

Wat een leuke dingen schrijf je. Wat leuk dat je naar Ibiza gaat!

Dat zwemmen klinkt inderdaad wel heel apart, goed van je!

Mooi van die 8! En kun je de lessen achteraf ook nog wat lezen/nalezen? Alleen luisteren lijkt mij ook erg moeilijk.

veel succes en plezier en dikke kus van mem

Anna

Leuk om weer wat van je te horen Tineke! De tijd vliegt voorbij dus lekker genieten, maar dat komt wel goed met zulke vooruitzichten :) Have fun!! xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!