courses periodismo, muy muy difícil

Ik had weer zin om een nieuw verhaaltje te tikken, dus bij deze!

Spaans

Ik ben nog steeds bezig met de cursus Spaans, de zesde week inmiddels weer. De tijd gaat snel! De eerste vier weken ging ik braaf elke dag en heb ik geen enkele les geskipt. Nu ga ik zo'n drie keer per week. 1 omdat ik me soms verslaap 2. Omdat ik sinds vandaag ook lessen volg op de andere universiteit en die lessen elkaar overlappen. In maart kan ik die cursus op andere tijden volgen (ergens in de namiddag / avond). Gelukkig maar, want zo mis ik wel erg veel en is het zonde van mijn geld. De cursus kost me 120 euro per maand, maar ik krijg er wel 12 credits voor. Dat is al bijna de helft van wat ik nodig heb dus dat heb ik er zeker voor over! Ik zou graag willen zeggen hoe goed ik nu Spaans spreek, dat ik niet meer struikel over mijn woorden en dat mijn woordenschat énorm is uitgebreid. Dat valt nog een beetje tegen;) Maar ik merk wel vooruitgang. Ik kan nu eindelijk een beetje in de verleden tijd spreken. Best belangrijk als mensen je vragen wat je gisteren hebt gedaan;) Wij Nederlanders lopen wel achter. Dat merk ik vooral aan mijn Italiaanse en Franse huisgenootjes, die véél beter Spaans spreken dan ik. Dat komt ook omdat hun taal veel meer overeenkomsten heeft met het Spaans. Maar ook omdat ze al jaren Spaans hebben gehad in hun thuisland. Bellen in het Spaans doe ik niet graag. Sms'en of facebookberichtjes sturen naar mensen die ik hier ontmoet is veel makkelijker (en leuker).

Eerste les

Mijn lessen op de faculteit communication zijn inmiddels begonnen. Ik heb twee weken de tijd om vakken te kiezen. Die keuze moet je maken door de lessen te volgen die je interessant lijken. Ik moet drie vakken kiezen van communicatie en journalistiek van jaar 1 t/m 4. Van elk vak heb je twee uur theorie en twee uur praktijk. Dat ik dit allemaal wel onderschat heb merkte ik vooral tijdensmijn eerste les...

Periodismo gráfico

Zo ging ik vandaag naar de theorieles van periodismo gráfico. Iets met fotografie, dus dat leek me wel leuk. Volgens mij waren Joost (een klasgenoot) en ik de enige erasmusstudenten...tenminste dat kon ik opmaken aan de conversaties die ik om me heen hoorde. Hij sprak niet overdreven snel, maar wel zonder microfoon dus dat maakte het nog lastiger. Ik ving alleen woorden op en een enkele zin. Iets over foto's maken met je mobiel en dat dat ten koste gaat van de privacy. En of we nog vragen hadden. Voor de rest heb ik er bar weinig van verstaan.Volgens mijwas het een hele grappige leraar.Iedereen lachte steeds, maar ik had geen idee wat de grap was...Gelukkig had hij ook nog een powerpointpresentatie. Met foto's, slideshows en een time lapse. Volgens mij is één van die opdrachten foto's maken op plaza mayor en daar een slideshow van maken. Ik hoop dat we dan zo'n mooie luxe camera meekrijgen :)

Praktijklessen

Ik kijk een beetje tegen die praktijklessen op. Dan moet je samen met Spaanse studenten aan een opdracht werken. Zij zitten al een tijd bij elkaar in de klas en zitten ineens met een erasmusstudent opgescheept voor wie het allemaal veel moeilijker is. Afwachten maar! Hoop echt dat ik al die vakken kan halen. Wel een groot voordeel dat ik geen tentamens hoef te maken.

Dagindeling

Even iets over mijn dagindeling hier. Ik doe vrij weinig, moet ik eerlijk bekennen. Na school ga ik even (eigenlijk heel lang) relaxen / niks doen, beetje huiswerk maken, series kijken, met huisgenootjes boodschappen doen, eten. Daarna thuisblijven of uit. Ik ga zo'n drie keer per week uit. Naar een botellon (huisfeestje waar iedereen eigen drank meeneemt) en/of naar de kroeg. vanavond een botellon in ons eigen huis :-) Eigenlijk zijn mijn middagen nog vrij doelloos. Als het straks lenteweer wordt zal ik meer buiten te vinden zijn, daar kijk ik echt naar uit.

Me gusta los precios

Er zijn twee dingen die ik heel erg fijn vindt aan dit land. 1. Dat mijn dag niet helemaal vastgelegd is, maar meestal per dag bekijk wat ik ga doen. 2. De prijzen. Boodschappen doen in de supermarkt is over het algemeen niet veel goedkoper, tot je bij de wijn komt. Zo heb je pakken Sangria voor 85 cent en flessen wijn vanaf 90 cent. Ik heb zelf mijn favoriet al ontdekt: prosecco voor 1,80 J Tapas zijn hier ook erg goedkoop. Je hebt hier hele goedkope tapasbars met tapas voor slechts 1 euro. Voor drie tapas en een drankje betaal je dan vijf euro. Uitgaan is over het algemeen ook goedkoop, al hangt het er wel vanaf waar je heengaat. Zo was ik een keer in een discotheek met biertjes voor 3,50, maar ook een keer in een bar waar je tot half 3 onbeperkt bier voor 4 euro kon kopen. Over goedkoop uitgaan gesproken. Dat laatste is beter voor mijn portemonnee, dat eerste beter voor mijn gesteldheid de volgende dag... Sigaretten zijn hier trouwens ook een stuk goedkoper, maar heb nog maar 1 pakje gekocht sinds ik hier ben. Op een paar gebietste sigaretten na. Best netjes toch?

Ibiza

Oh en waarschijnlijk ga ik in mei wel naar Ibiza! Volgende week zijn de kaartjes te koop. Er zijn er echter maar 100, dus even kijken of het gaat lukken. Het kost rond de 250 euro, maar de betaling verloopt in termijnen dus dat is wel relaxt. Het lijkt me echt heerlijk, vijf dagen op zo'n heerlijk, warm eiland doorbrengen en Ibiza staat vrij hoog op mijn daar-wil-ik-ooit-eens-heen lijst!

Hasta luego!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!