Dos dias en Espana!

Daar zit ik dan. In Salamanca! Op dit moment lig ik lekker in mijn bedje in het hostel. Moet me natuurlijk wel aanpassen aan de Spaanse cultuur, dus tussen 14.00 en 17.00 even een siesta. Net even GTST gekeken want dat moet ik wel blijven volgen natuurlijk;)

De reis

Na een zeer hectische week (laptop stuk, verhuizing, school dingen afmaken..) was het dan zover. Zondag 17.25 zou mijn vliegtuig naar Madrid vertrekken. Het was eerst de bedoeling om zaterdags al te vertrekken, maar kwam ontzettend in tijdnood (zie eerste zin van deze alinea), dus dan maar een dag later. Mijn dank gaat uit naar Femmie die me door deze laatste stressvolle dagen heen loodste! Helaas had ik een half uur vertraging met het vliegtuig waardoor ik pas om half 9 in Madrid arriveerde. Vervolgens kon ik kiezen. Of met de metro naar Estacion Sur, of met de taxi. Ik zag het niet zo zitten om met mijn zware koffer in het donker naar het metrostation te gaan, dus heb ik een taxi gepakt. Veeel te duur natuurlijk, dus volgende keer pak ik dus echt de metro. Een half uurtje later stond ik dan bij de kaartjesautomaat op het busstation een kaartje naar Salamananca te kopen. Gelukkig ken ik toch wel een paar Spaanse woordjes, dus dat ging vrij gemakkelijk. Eveneens het pinnen en borden lezen:) maar zodra die Spanjaarden beginnen te praten... de chauffeur ratelde iets in het Spaans toen ik mijn kaartje liet zien. Ik gokte er maar op dat ik op plaats 25 moest gaan zitten, wat vermeld stond op mijn kaartje. In de bus was gratis wifi, dus dat was wel even fijn! Want het was een lange rit... en half 1 toen ik eindelijk in Salamanca aankwam. Ik dacht wel even het hostel ter voet te kunnen vinden, nou niet dus. Ik gaf het na een kwartiertje op en ging nogmaals met de taxi. Gelukkig minder prijzig dan die in Madrid, maar ik vermijd taxi's de komende tijd voorlopig:P om 1 uur 's nachts was ik dan eindelijk bij het hostel. Net buiten het centrum (500 m er vandaan..) Heb een hele fijne kamer, met een heerlijk groot bed en een eigen badkamertje. Best een luxe voor een hostel :-)

First day

Na een zeer goede nachtrust werd ik om 11 uur wakker en ben meteen even op zoek gegaan naar een supermarkt in de buurt. De prijzen zijn vergelijkbaar met Nederland, misschien iets goedkoper, dus prima te doen! 's Middags ben ik naar het plaza mayor gegaan (prachtig plein!) en heb daar afgesproken met Merel, een meisje dat ook journalistiek studeert. We zijn naar de Mango & Bershka geweest waar het Sale was. Ik heb me ingehouden en niks gekocht, Merel moest bij het afrekenen met haar pinpas ineens haar id-kaart laten zien. Apart... We zijn nog even naar het Erasmus cafe geweest voor een hapje & een drankje. Daarna ging ik weer even terug naar mijn hostel. En toen verdwaalde ik. Dus iedereen vragen of ze de Paseo de San Vicente kenden, en ja iedereen even behulpzaam en aardig. Maar ze kennen geen woord Engels. Dus verstond ik maar een klein gedeelte van wat ze zeiden, wat niet veel hielp. Zes vriendelijke Spanjaarden later en ik was er. Eindelijk, na drie kwartier ronddwalen. Rond 9 uur liep ik weer terug naar het centrum (dit keer lette ik heeeel goed op waar ik heen liep) om te avondeten met Merel. Heerlijk gegeten bij een leuk restaurantje met zeer goedkope wijn (1,85!) dat zijn de betere prijzen:) Daarna nog een drankje gedaan in een kroeg waar een Erasmus feestje was. Thema beer pong (zoiets). Iets met pingpongen maar dan in bekers bier. Jaja.. 12 uur was ik weer thuis (dit keer kon ik het in een keer vinden!) en kon ik nog lekker wat uurtjes slapen voordat de wekker zou gaan. Voor de eerste schooldag, want ook ik moet er weer aan geloven..

En toen moest ik ook naar school...

Vandaag was dus die eerste schooldag. De school staat midden in het centrum en is huge. Echt een heel mooi oud gebouw (heel raar als je het hyper moderne X-gebouw in Zwolle gewend bent). Om 9 uur werden we verwacht voor de Spaanse cursus. Ik zit in een super klein klasje met 3 mede-studenten journalistiek Windesheim en twee Duitsers. De dag is verdeeld in twee delen. Eerst grammatica van 9.00 - 10.45. Daarna spreekvaardigheid van 11.15 tot 13.00. Van twee verschillende leraressen. De lessen worden gegeven in het Spaans, dus het is best intensief. Vooral als ze uit enthousiasme te snel praten en ik de draad kwijt raak. Als ze ons iets vragen moeten we in het Spaans antwoorden. Erg lastig om al hele zinnen te produceren, dus meestal blijft het bij het stamelen van een paar woordjes:P De komende vier weken zullen we dus 20 uur per week Spaans hebben en als huiswerk krijgen we woordjes mee die we moeten leren. Gaat best pittig worden om elke dag om acht uur op te staan.

Nu nog een kamer vinden.. gaat best een gedoe worden ben ik bang, gezien het feit dat die huisbazen geen Engels kunnen. Van te voren maar even goed inlezen hoe ik dat allemaal in het Spaans ga zeggen!

Ik houd jullie snel weer op de hoogte:)

Liefs!

Reacties

Reacties

Ingrid

Cool! Klinkt goed Tineke! Je bent er net en toch al veel beleefd, dat gaat nog wat worden ;) Ach, zolang je niet al te vaak verdwaald moet dat wel goed komen! Geniet er lekker van! xxx

Minke

Tegenwoordig zijn er reisgidsen, plattegronden en google maps ;) Verlaat nooit je hostel op de eerste dag zonder je reisgids :P Heel veel plezier nog! Is het een beetje lekker weer daar? ;) Misschien kan een Spaanse student je helpen met het zoeken naar een kamer? Schijnt wel veel goedkoper te zijn dan in NL ;) Enjoy Spain!!
Liefsssss

Tineke Wink

hahaha I know, ik had de heenweg netjes uitgezocht met google maps.. maar omdat ik de terugweg weer ergens anders was wist ik het niet meer:p weet het nu wel redelijk, maar denk dat ik toch maar een kaart moet aanschaffen voor als ik weer ergens beland waar ik de weg niet weet;) en t weer is hier nog niet super. Koud! Kouder dan NL, serieus. Maar goed het schijnt hier snel warmer te worden, dus afwachten maar;-)

Sietske

Hoi,

klinkt heel goed allemaal!
geniet ervan en succes met spaans. Klinkt inderdaad wel pittig.

dikke kus van mem

Sandra

Woow Tinus! Klinkt nu al als een heel avontuur! Geniet ervan :) Succes met het zoeken van een kamer! Als je echt ten einde raad bent dan kun je missch nog contact opnemen met vera? die kent namelijk wel mensen in Salamanca! ;) Veeel plezier! Dikke kus

Liza

heeee lieve schat! Ziet er naar uit alsof je je nu al flink vermaakt! Gelukkig maar :) ennnn hoe zit het met een kamer? Al gevonden? Hopelijk!
Nou succes met alle lessen de komende tijd, je zal wel flink aan de bak moeten met die Spaanse lessen!

We spreken elkaar snel weer :) xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!